המדריך להתנדבות בעולם

AVRISH אתיופיה בדרך שלך

רוצים לדעת עוד על אתיופיה? השאירו כאן פרטים וניצור אתכם קשר

הסיבה לכתיבת המדריך

לאחרונה, יחד עם אנשים שונים שעוסקים בתחום ההתנדבות הבינלאומית, עלה הצורך לכתוב מסמך מסודר ומאורגן על התנדבות במדינה מתפתחת בשפה העברית. אמנם ישנם חומרים טובים בשפה העברית אבל עדיין ככל שהתופעה הופכת לרחבה ונפוצה יותר ישנה חשיבות רבה בחומר כתוב בעברית שיכול להאיר עוד נקודות בנושא ההתנדבות על מנת לסייע לאנשים שרוצים לצאת להתנדב לעשות זאת בצורה הטובה והנכונה ביותר, גם להם וגם ובעיקר לאוכלוסייה עימם הולכים להתנדב. המדריך שמוצג לפניכם נכתב מתוך ניסיון אישי של כעשר שנים בשטח (הן כמתנדב והן כמי שמארגן ואחראי על משלחות), התייעצות עם אנשים העוסקים בתחום, לימודים אקדמאים (תואר ראשון בעו"ס) וכן מתוך קריאה של חומרים רבים בנושא. מדריך זה אינו מתיימר להקיף את כל החומר ומטרתו ללוות את שלבי ההחלטה של הרוצה לצאת להתנדב ולפתח צורת חשיבה ביקורתית ומפוקחת כחלק ובמהלך תהליך ההתנדבות. מה שנכתב כאן הוא חלק ממכלול שלם של עמדות ותפיסות מתחום ההתנדבות ומומלץ לקרוא לחקור ולהתעניין על מנת לקבל עוד זוויות לצורך יצירת תמונה שלמה ומלאה.

שתי הערות קטנות בקשר למדריך:

המדריך כתוב בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד אך מתייחס לשני המינים בשווה.

השתדלתי לכתוב את המדריך באופן כללי ומקיף כך שלא יכלול אזורי התנדבות מסוימים ויוציא אחרים אך בשל מעורבותי וניסיוני באתיופיה בפרט ובמזרח אפריקה בכלל רוב הדוגמאות לקוחות מאזור גיאוגרפי זה.

אשמח לכל פידבק חידודים והערות בתחום, מוזמנים לפנות במייל – agentavram@gmail.com.

אני תפילה כי מדריך זה והנאמר בו יסייע לקרוא בו לבחור את המקום הכי נכון ומדויק בו יוכלו לתרום ולעשות הכי הרבה טוב.

רגע לפני שיוצאים לדרך

התנדבות במדינות מתפתחות הינה ללא ספק חוויה מדהימה שלא תשכחו כל החיים. המפגש עם אוכלוסייה כל כך שונה: התרבות, אורח החיים, הטבע ובעיקר היכולת להעניק לה כל – כך הרבה באמצעות כל כך מעט זו חוויה שאין דומה לה. אך לפני שיוצאים להתנדב במדינה מתפתחת יש כמה דברים חשובים שיש לקחת בחשבון.

ראשית, אם אתם קוראים שורות אלה כנראה שאתם רוצים לעזור, לעשות משהו טוב למישהו אחר, מישהו ממדינה ומתרבות שאתם לא מכירים וזה דבר נפלא וחשוב ממש. באמת!

אנשים רבים חושבים שאם הם מגיעים עם כוונות טובות למקום בו יש כל – כך הרבה צורך בסיוע שום דבר רע לא יכול לצאת מכך, דבר שלצערנו הרב אינו נכון.

ישנו פתגם אתיופי (בתרגום חופשי) שאומר "המנשק ללא חכמה מלכך את השני בנזלת".

חשוב לדעת שישנם המון ארגונים נפלאים שבאמת צריכים מתנדבים ושהתרומה שלכם בהם תהיה נפלאה. בניגוד לכך ישנם ארגונים הפוגעים (לעיתים באופן קשה) באוכלוסייה לה רוצים לעזור ולכן חשוב ביותר לחפש לשאול לקרוא ולחקור ולא לחפש את הדרך המהירה והקלה להתנדבות שכן הדרך הקלה להתנדבות יכולה להיות הדרך הרעה להתנדבות.

לכן, לפני שמחליטים אם, איך ואיפה יוצאים להתנדב חשוב לדעת מה הן הסכנות וכיצד לתעל את הרצון הטוב לעשייה נכונה ולא חס וחלילה, להפך.

שלב #1 – דע מאין באת ולאן (ועם מי) אתה הולך

לפני שיוצאים להתנדב ישנם מספר שאלות שכל אדם צריך לשאול את:

  • עצמו
  • הארגון דרכו הוא מתנדב ומקום ההתנדבות

לאחר שכל אדם שאל את עצמו את השאלות האלה ומצא את מקום ההתנדבות המתאים לו ישנם מספר דגשים שחשוב להכיר על מנת לשפר ולגרום לעבודה שלנו להיות משמעותית יותר ועם השפעה חיובית ולטווח ארוך יותר.

שאלות שאני צריך לשאול את עצמי.

1 – למה אני רוצה להתנדב?

שאלה זו עלולה להישמע טריוויאלית אבל לפני שמתחילים לחפש התנדבות חשוב לדעת מה המניע שלי. הסיבה לכך שאני צריך לדעת מה המניע שלי היא שאם אני יודע מה המניע שלי אני יכול לדעת איפה ואיך התרומה שלי יכולה להיות הכי משמעותית. בנוסף, מתוך המניע אני יכול לדעת ממה להיזהר ואילו טעויות עומדות לפתחי.

לשאלה מה המניע שלי יכולות להיות תשובות רבות ומגוונות וככה"נ היא מורכבת ממספר תשובות גם יחד.

לפני שמתחילים לחפש מקום להתנדב חשוב לעצור רגע ולהבין טוב למה בכלל אני רוצה להקדיש מהזמן ומהכסף שלי כדי לעזור למישהו שאני בכלל לא מכיר.

הסיבות לכך יכולות להיות רבות ומגוונות: לעשות טוב בעולם, לעזור לאלה שלא הייתה להם הזכות כמו שלי, חוויה משמעותית, לתרום לחברה, כואב לי לראות את המצב ואני רוצה לעשות משהו כדי לשנות אותו,  לתרום מהיכולות שלי, לעשות משהו שהוא לא סתם "הטיול הגדול", להרגיש משמעותי ועוד ועוד…

אין תשובה נכונה יותר או נכונה פחות לכל אחד המניעים שלו וכל אחד צריך להקדיש כמה דקות כדי לשאול את עצמו מה גורם לו לצאת להתנדב.

2 – מה אני יכול לתרום?

לכל אחד יש את הדברים בהם הוא טוב יותר וטוב פחות. כמו כן יש את הדברים אותם למדנו או קיבלנו הכשרה שלהם ואנחנו יכולים לתרום יותר בתחומים אלה. חשוב מאד לדעת מה החוזקות שלכם ומה אתם יכולים לתרום על מנת שתוכלו למצוא מקום מתאים בו תוכלו לתת את המקסימום.

דברים שיש להיזהר מהם בהקשר זה – אנשים חושבים, ולא בצדק, שעצם היותם לבנים ובגלל שהחינוך שהם קיבלו טוב מזה במדינות אחרות הדבר מאפשר להם לעשות דברים במדינה אליה הגיעו שלא היו עושים במדינה שלהם בשום פנים ואופן. חשוב לזכור שבמדינות ובמקומות אליהם תגיעו ישנם אנשי מקצוע שעברו הכשרה מקומית לדברים שהם עושים וגם אם הזו לא ברמה שאתם מכירים, הם בעלי הכשרה לכך וסביר שגם מכירים את האוכלוסייה התרבות והמקום ויודעים כיצד לעזור לה טוב מכם.

נקודה למחשבה – עצם הגעתכם ועיסוק בתחום בו אנשי מקצוע מקומיים, ועצם כך שאתם עושים זאת בהתנדבות גורם לכך שאנשי המקצוע המקומיים מאבדים מקומות עבודה ואז לא רק שעשיתם משהו ברמה שהיא ככה"נ לא מספקת (שכן בחיים לא הייתם מרשים לעצמכם לעשות אותה בארץ) גם גרמתם לפגיעה בפרנסה של איש מקצוע מקומי.

3 – מה מסגרת הזמן שלי?

גם נקודה זו חשובה ביותר על מנת להחליט איפה ומה אני הולך לעשות בהתנדבות. באופן כללי ניתן לומר שמסגרת זמן ארוכה יותר מאפשרת עבודה טובה, משמעותית ואיכותית יותר. לפני שבוחרים מקום התנדבות יש לקחת בחשבון שההגעה למדינה מתפתחת, בטח אם מעולם לא הייתם במדינה כזו קודם (ברור שכל מדינה זה עולם ומלואו אבל לא דומה ביקור ראשון למדינה מתפתחת לביקור שני), לוקח מספר ימים אם לא יותר "לנחות". בנוסף לכך, לוקח כמה ימים (אם לא שבועות) להיכנס למקום ההתנדבות, להבין רגישות תרבותית ועבודה נכונה (ועל אלה ראה בהמשך) עד שמצליחים ליצור תרומה משמעותית. לכן, אם יש לכם רק שבועיים להתנדב כנראה שזה לא יספיק על מנת לעשות משהו משמעותי ועלול לגרום נזק.

"השינוי המשמעותי ביותר שנוצר לאחר התנדבות קצרה הוא בתמונת הפרופיל של המתנדב"

כמובן שאם אתם חלק ממשלחת של רופאי עיניים שהולכים לעשות "מרתון" טיפולי עיניים בכפר מסוים במדינה מתפתחת גם מספר ימים יספיקו לתרומה מאד משמעותית.

נקודה למחשבה – רבים מעוניינים גם לטייל וגם להתנדב וכל זאת בתקופת זמן מאד מצומצמת, חשוב להבין שלעיתים הדבר לא מתאפשר באופן מיטבי ואז צריך לבחור בין התנדבות משמעותית לטיול משמעותי. אין רע באף אחת מהבחירות הבעיה היא כאשר מנסים לשלב ללא הצלחה.

4 – האם יש דרך טובה יותר בה אני יכול לתרום?

בשאלה זו חשוב להיות כנה ולחשוב רחב ולטובת האוכלוסייה עמה רוצים להתנדב. לדוגמא, אם ביכולתי להתנדב שבועיים וללמד אנגלית על אף שלא למדתי מעולם לימוד אנגלית כשפה שנייה ואני הולך לשלם המון כסף על מנת לעשות זאת אולי כדאי לחשוב על לתרום לארגון שמכשיר מורים לאנגלית במדינה או באזור אליו חשבתי ללכת או לתרום לארגונים מקומיים או זרים שעובדים עם אוכלוסייה בה הייתי רוצה לתמוך. נכון, זה פחות סקסי ומצטלם פחות טוב, אבל אם המטרה היא תרומה לאוכלוסייה מסוימת ייתכן וישנם דרכים טובות יותר לתרום להם.

חשוב לזכור שטיול נכון תמוך בכלכלה המקומית ומסייע לאוכלוסייה הרבה יותר מהתנדבות קצרה שהעשייה שלה אינה בת קיימא.

שלב #2 – סור מרע, ועשה טוב!

לאחר שבררנו את המניע שלנו, את היכולת שלנו ואת מסגרת הזמן הנכונה לנו מגיע החלק שהוא אולי הכי חשוב – בחירת מקום והארגון דרכו תצאו להתנדבות. לאחרונה יצא לי להיתקל במספר מקרים של אנשים (באופן מובן ביותר) שמרגישים שברגע שהם יוצאים דרך ארגון מסודר שיש לו לוגו יפה פרסום ושיווק טוב זה פוטר אותם מלתהות על קנקנו ולשאול אותו שאלות מהותיות על דרך ההתנדבות מקום ההתנדבות וכדומה. בשורות הבאות אפרט מספר דוגמאות ושאלות אותם קריטי לשאול את הארגון דרכו אתם נוסעים, וכן מה הם הסכנות והבעיות בארגונים מסוימים.

שאלות על הארגון אליו אני מגיע

תיירות עוני – רגע לפני שנשאל את עצמנו כמה שאלות לגבי מקום ההתנדבות ישנו מושג שחשוב שנכיר – תיירות עוני או תיירות – התנדבותית (באנגלית voluntourism[1]). בדומה לכל סוג של תיירות – תיירות צילום, תיירות ספארי ובע"ח תיירות תרבות, יש גם תיירות שעוסקת בעוני ומסכנות. הם אמנם לא ממתגים את עצמם ככאלה אבל בעצם מה שהם מוכרים זה את החוויה שבמפגש עם "עניים, מסכנים, יתומים וכדומה". היום בעולם המערבי רגש והתרגשות הם מצרך מאד מבוקש (מספיק להדליק טלוויזיה ולראות איזה תכניות וערוצים אנשים צורכים) ואנשים מוכנים לשלם כסף רב על מנת "לשחק עם יתומים" לגור "בבית בוץ" בלב שום מקום וכדומה. וכשיש ביקוש יש היצע ויש חברות וארגונים שימכרו לכם את זה. הם ימכרו את זה עם תמונות של אנשים לבנים מוקפים בילדים אסייתים/אפריקאים/דרום אמריקאים וכדומה, וישתמשו בפלטפורמה של "התנדבות" על מנת ליצור תחושת משמעות ולגיטימיות למה שהם בעצם עושים – מוכרים לכם חוויה על חשבונם של אוכלוסיות מעוטות יכולת. ארגונים אלה יציעו לכם "חבילת התנדבות" ובעצם כל מה שחברת תיירות שמציע טיולי ספארי, אתרי מורשת, תרבות יציעו רק שבמקום תמונות של פילים וג'ירפות יהיו תמונות של ילדים שחורים 'מרוחים' על גבם של אנשים לבנים. אמנם ארגוני תיירות עוני אכן עושים פעילות התנדבותית אך מכיוון שהעיקר היא החוויה של המתנדב (מה שלא קשה לפספס כשרואים את סרטוני התדמית שלהם, הפליירים שלהם וכדומה) העיסוק בהתנדבות נכונה, רגישות תרבותית, פעילות ברת קיימא ועוד הם עניינים ש"פחות מעסיקים" אותם בלשון המעטה ומה שקורה בפועל הוא המון נזק (כפי שאפרט) לאוכלוסייה המקומית.

עכשיו שהכרנו מושג חשוב זה אפשר לגשת לשאלות אותם נשאל את הארגון אליו על מנת להגיע למקום הנכון ולהימנע מארגונים שמוכרים "תיירות עוני":

[1] בחרתי לתרגם את המושג voluntourism כתיירות עוני ולא כתיירות – התנדבותית. הסיבה לכך היא שבשל המשמעות והנגזרת של הפעילות שנעשית (כפי שיופרט במאמר) על ידי ארגונים אלה הדבר קרוב יותר לתיירות עוני מאשר לתיירות – התנדבותית ששמה עלול להטעות ולהקנות "לגיטימיות" לארגונים אלה. 

איך הגעתי אליהם? – לפני שמתחילים לדבר על מקומות התנדבות ברצוני לציין שתי דרכים להתנדב כאשר האחת פחות מקובלת (אם כי יש בה לחסוך בעיות רבות) והשנייה היא הנפוצה והמוכרת יותר.

1 – הדרך היותר מקובלת היא לתכנן ולהתארגן בארץ ולחפש מקום התנדבות ולצאת להתנדב דרכו (אחרי תהליך כזה או אחר של מיון גיוס וכדומה), אל סוג זה של התנדבות רוב דבריי הבאים מופנים.

2 – הדרך השנייה והיא הפחות מקובלת היא לצאת לטייל "בראש פתוח" ולחפש במהלך הטיול מקום שצריך עוד זוג ידיים עובדות ואת הכישורים שיש לכם. בדרך זו היתרון המרכזי הוא ראשית, שאתם כבר נמצאים תקופה (כמה שיותר, יותר טוב) במדינה או באזור בו אתם הולכים להתנדב. כבר "קלטתם" קצת את כללי הנימוס וההתנהגות המקומיים והכי חשוב אתם בעמדה של שליטה ויכולים להפעיל יותר שיקול דעת לגבי המקום, הצרכים שלו, העבודה שהוא עושה וכן לגבי היכולת שלכם לתרום לו באופן משמעותי. יודגש כי גם במקרה של מציאת מקום התנדבות תוך כדי טיול יש להכיר מספר עובדות שיפורטו להלן על מנת שתדעו טוב יותר מה לחפש וממה להתרחק.

כיצד נראה הפרסום והשיווק של הארגון? דרך מאד קלה לזהות ארגון של תיירות עוני הוא בדרך שבה הם משווקים ומפרסמים את עצמם. בעיניי כאשר מכירים את מושג תיירות העוני מאד קל לזהות ארגון שמוכר "חבילת התנדבות" באופן וצורה דומה לחברות טיולים שמוכרים חבילות מקבילות.

אגיד את זה אחרת, במשך עשר השנים האחרונות בהן אני מכיר את התחום ונחשפתי לעשרות ארגוני התנדבות במקומות שונים בעולם, ישנו יחס הפוך בין השיווק לאיכות העשייה. 

כמה מושגי יסוד שחשוב להכיר

ראיתי לנכון לציין מספר מושגי יסוד על מנת להדגיש ולהראות ששימוש לא נכון בהם נובע מתפיסה מוטעית שיכולה להעיד על טיב מקום ההתנדבות ותפיסת עולמם.

סיוע הומניטרי – סיוע הומניטרי הוא סיוע שמטרתו לתת מענה לבעיות הומניטריות שונות כמו מחלותחוסר מזוןאסונות טבע ועוד. הסיוע מתבטא, בדרך כלל, במזון יבש, ציוד רפואי ותרופות) מתוך ויקיפדיה לערך – סיוע הומניטרי). לשחק עם יתומים ולצבוע בתים זה יכול להיות הרבה דברים, סיוע הומניטרי זה לא! אם ארגון שהולך לשחק עם יתומים ולצבוע בתים משווק את עצמו כארגון לסיוע הומניטרי או שהוא לא יודע מה זה סיוע הומניטרי (שזאת בעיה, כי הוא מוכר את עצמו ככזה) או שהוא שקרן שזאת בעיה עוד יותר גדולה!

מדינת עולם שלישי – החלוקה למדינות עולם ראשון, שני ושלישי הינה חלוקה שנעשתה בזמן המלחמה הקרה כאשר (בחלוקה גסה) המדינות שתמכו בארה"ב ובמדינות כלכלה חופשית הינם מדינות עולם ראשון, מדינות שתמכו במדינות הגוש הקומוניסטי הינן מדינות עולם שני ומדינות שלא לקחו חלק במלחמה הקרה נקראות מדינות עולם שלישי (לרוב מדינות עניות, אך לצורך העניין גם שוויץ הינה מדינת עולם שלישי). השימוש במושג זה אינו נכון ולא ראוי שכן הוא מייצר ריבוד והיררכיה.

זה בסדר לא להכיר את העובדה הזאת, רוב האנשים לא מכירים אבל ארגון שמתנדב במדינות מתפתחות (הכינוי הראוי יותר) וקורא להם מדינות עולם שלישי זה כמו מישהו שעובד עם אנשים עם מגבלה שכלית התפתחותית יקרא להם "מפגרים".

עוד דבר שכדאי לדעת – אפריקה זאת יבשת, לא מדינה. באפריקה יש 54 מדינות וכמה שזה ישמע מופרך (נכתב בציניות) כל מדינה היא שונה ואפילו בתוך המדינות יש שוני מאד גדול (לעיתים תהומי) בין סוגי האוכלוסייה והרבדים השונים שבה. ארגונים שמספרים לכם על "התנדבות באפריקה" זה כמו ארגונים שיגידו לכם "התנדבות עם שחורים" או חברות טיולים שימכרו לכם "סיור תרבות באירופה". התפיסה השטחית והמכלילה הזאת יוצרת סטראוטיפים שגורמת להתנדבות מתנשאת, לא רגישה תרבותית ועם נזק פוטנציאלי עצום.

לפני מספר שנים הזדמנתי להרצאה של תיירת עוני שסיפרה על החוויה שלה ב"אפריקה" ועל איזה חמודים הילדים ב"אפריקה" וכמה היה מרגש לתת לילדים "אפריקאים" מרשמלו שהם אף פעם לא אכלו, ועוד כהנה וכהנה על אף שהיא הייתה "רק" בגאנה, ובאזור מאד מסוים שלו.

אחד הדרכים בהם ארגונים של "תיירות עוני" מוכרים את עצמם זה על ידי בחירת שם דומה לארגונים הומניטריים אמיתיים

מה עם הכסף?  כשאתם מגיעים לארגון, כל ארגון שעוסק בהתנדבות במדינה מתפתחת נושא הכסף הוא נושא קריטי ביותר! כידוע, הרוב המוחלט של האוכלוסיות עימם הולכים להתנדב הינם אוכלוסיות בעלי קשיים כלכליים – זאת אחת הסיבות שהולכים להתנדב שם. אם אתם מקבלים כסף או סיוע כלכלי בהגעה להתנדבות (תשלום על הטיסה, לינה, אוכל וכדומה) חשוב לשאול מאיפה הכסף מגיע? למה הארגון מעוניין להעניק אותו דווקא לכם? ולא למשל לצרכים אחרים של האוכלוסייה עמה אתם הולכים להתנדב (וככה"נ יש צרכים)?

אם אתם משלמים כסף – חשוב ביותר להבין למה הכסף הולך, בדיוק!

כפי שצוין, ברגע שהתנדבות הופכת לתעשייה יש מי שמרוויחים מזה כסף על חשבון אנשים שרוצים לעשות משהו טוב, וגרוע יותר, על הגב של אוכלוסייה חלשה. לרוב, מקומות התנדבות (על פי ניסיוני והיכרותי אלה היותר 'כשרים') ישמחו שתגיעו ויבקשו כי אתם תשלמו על ההוצאות שלכם, תדאגו לעצמכם לטיסה לינה מחיה וכיוצא בזה ללא צורך להעביר למקום ההתנדבות כסף. כאשר אתם צריכים לשלם מראש ל"חבילה" של "הכל כלול" ו/או לשלם למקום ההתנדבות, כנראה שמישהו שלא צריך עושה כסף על הגב שלכם.

נכון, ייתכן וזה כסף לצורך הארגון ותפקודו, אבל כשאני מגיע להתנדב אני מעדיף שהכסף שלי ילך לאוכלוסייה שצריכה אותו ולא למי שהפרנסה שלו – היא המצוקה של אחרים.

בנוסף, מהניסיון שלי היכולת לדעת מי לוקח מה ומה האינטרסים שלו, לא קלה ועל כן כדאי להתרחק מארגונים כאלה בשל הסיבות שאפרט להלן:

סחר בבני אדם – כן, כן כמו שזה נשמע, אולי זה נשמע מוגזם ודרמטי אבל עדיין יש כזה, בעיקר במדינות עניות, בדיוק המדינות אליהם אתם מגיעים. מחקרים (בעיקר מאסיה אבל ככה"נ מדובר בתופעה רחבה הרבה יותר שרלוונטית לעוד מקומות) מצביעים על כך שאחוז גדול מהיתומים בבתי יתומים (בחלק מהמקומות נתונים מדברים על כ-75%!!!) אינם יתומים כלל וכלל והינם בעלי לפחות הורה אחד. ותנחשו איפה המספרים הכי גדולים של יתומים שאינם באמת יתומים?! בדיוק. במקומות אליהם מגיעים הכי הרבה מתנדבים ותרומות. ברגע שמגיעים מתנדבים ונכנסים משאבים וכספים בתי יתומים צריכים "לספק את הסחורה" במקרה הזה וכמה שזה יישמע קשה, יתומים הם הסחורה.

כמו כן מחקרים הראו כי מקומות אליהם מגיעים מתנדבים רבים דואגים לשמר על "מצב ירוד" במקום על מנת לגרום ליותר מתנדבים להגיע ואיתם, יותר כסף. 

אתן עוד דוגמא מעולם אחר על מנת להבהיר ולחדד את הנקודה הכל -כך חשובה הזאת. הרבה אנשים רוצים לעזור בשיקום בע"ח והחזרתם לטבע. כל חובב בע"ח חלם על לשחק עם אריות ולסייע להם לחזור לסוואנות של מזרח אפריקה, לשקם את אוכלוסיית צבי הים באיי סיישל ולטפל בקופים באמזונס שציידים הרגו את משפחתם. אך שוב – ברגע שיש ביקוש יש הצע ובשל הביקוש החלו לצוץ "מקלטים לחיות בר פגועות" שמי שפוגע בהם ודואג שתמיד יהיו חיות פגועות הוא – הארגונים להם משלמים מאות ואלפי דולרים כדי "לשקם" את חיות הבר. במדינות מתפתחות בהם כסף שווה יותר מהכל (לא שבמדינות מפותחות המצב כ"כ שונה), אם צריך יותר אריות במקלטי שיקום או אם צריך יותר יתומים בבתי יתומים, זה מה שייעשה על מנת לדאוג שכסף ומתנדבים ימשיכו להגיע.

שוב, אם אתם משלמים כסף כדאי וראוי לדרוש לדעת בדיוק לאן ולמה הכסף משמש, זה כסף שלכם וזו זכותכם לדעת.

אדגיש נקודה חשובה. ארגונים של תיירות עוני רבים לא עושים דברים כמו שצוין לעיל בכוונה אין שם אנשים רעים (לפחות כך אני רוצה להאמין) הבעיה היא שהם כל-כך עסוקים בלשווק את עצמם ולארגן "חבילות התנדבות", שהם לא משקיעים את אותו מאמץ במציאת מקום נכון, הכשרה מקצועית מעמיקה ובדיקת ההשלכות של ההתנדבות שלהם. מהניסיון שלי ומבדיקות שערכתי עם ארגונים כגון אלה רובם מאמינים שהם עושים משהו חשוב וטוב (וזו אולי הבעיה הכי גדולה) ולכן לא נעשית עבודת חקר מעמיקה מספיק של המקום אליו מגיעים ופשוט מי שמוכן לקבל אותם במדינת היעד הם הולכים. כפי שוודאי הבנתם עד כה כוונות טובות זה חשוב וזה הצעד הראשון אבל זה ממש לא מספיק.

מכיוון שארגונים אלה מגיעים לתקופה קצרה ועוזבים אין להם את היכולת לדעת מה קורה עם כל הציוד היקר, הכסף והמשאבים שהם משאירים מאחור (אותו כנ"ל לגבי הנזק הרגשי שהם גורמים לילדים ועל כך בהמשך).      

ארגון מקומי או זר? חשוב לדעת אם הארגון דרכו אתם יוצאים להתנדב הוא ארגון מקומי או זר. סביר להניח שארגון מקומי מכיר טוב יותר את העבודה ואוכלוסיית היעד מאשר ארגון זר ולרוב ארגונים זרים עובדים בשיתוף עם ארגון מקומי. חשוב לשאול ולהכיר הן את הארגון המקומי והן את הארגון הזר, להבין מי הם, מה עומד מאחוריהם, מה המטרות, השאיפות והסיבות שלהם לעבודה ודרכי העבודה שלהם וזאת על מנת לוודא שהללו תואמים את עולם הערכים שלכם ואת מה שאתם מעוניינים להביא אתכם.   

סוג התנדבות? כיום, רווחים מספר סוגי התנדבות ואחלק אותם לשני קטגוריות כלליות. עבודה למען הקהילה ועבודה עם הקהילה. עבודה למען הקהילה יכולה לכלול – שיקום מבנים, עבודות צביעה, חקלאות וכדומה. עבודה עם הקהילה יכולה לכלול – לימוד פורמאלי ובלתי פורמאלי, הכשרה מקצועית, התנדבות בבתי יתומים וכדומה. לרוב מקום ההתנדבות יכיל גם וגם כאשר נושא אחד יהיה יותר "רשמי" והשני "בלתי רשמי".

התנדבות למען הקהילה – כפי שצוין קודם, חשוב להכיר את עצמכם ואת ההכשרה שלכם. אם אתם מעולם לא בניתם בית בוץ ואתם הולכים להקים בתי בוץ, יכול להיות שאתם גם לוקחים למישהו מקומי את הפרנסה וגם בונים מבנה שיכול בעתיד לקרוס ולסכן את החיים של אנשים או לחילופין לדרוש תיקון יקר. כמו כן מתנדבים רבים הולכים ומקימים מבנים כמו בתי ספר, ספריות וכדומה. לעיתים זה בכלל לא מה שהאוכלוסייה צריכה ולעיתים אין לאוכלוסייה איך לתחזק את המבנה ואז חוץ ממבנה עם שמות של אנשים לבנים שמתנוסס בקדמתו, השארתם פיל לבן במקום שפילים ולבנים זה שני הדברים האחרונים שחסר להם.

במקומות בהם העבודה היא למען הקהילה חשוב ביותר שיהיה איש מקצוע, עדיף מקומי, שילווה את העבודה שלכם יפקח ויוודא שאתם עובדים נכון ולא גורמים יותר נזק מתועלת.

התנדבות עם הקהילה – זהו הנושא הכי חשוב והכי רגיש מכיוון שזאת התנדבות שאנשים בדרך כלל מחפשים. מחקרים רבים (וגם מעט היגיון בריא) מלמדים כי ילדים יתומים שחוו מצוקות ופרידות בחיים שלהם הם מאד מאד פגיעים (לא ממש מפתיע נכון?) ילדים כאלה צריכים קשרים יציבים, בטוחים, משמעותיים ובעיקר לטווח ארוך על מנת לשקם ולהקנות להם את הכלים ליצירת קשרים בריאים וחיוביים בעתיד ועל מנת לתקן את חוויות החיים הקודמות שלהם.

אנשים שמגיעים להתנדב לשבועיים בבית יתומים, יוצרים קשרים עם ילדים שצמאים לקשר, חייבים חיבוק ולחוש חום ואהבה (בגלל זה ההיקשרות המידית והחזקה, זו שאתם משלמים עליה המון כסף) ובמקום לייצר קשר עמוק ואמיתי הם פוגעים בהם פגיעה שהינה בעלת השלכות קשות לתווך הארוך!

בבקשה ממכם רגע לפני שאתם יוצאים לחוות חוויה שאין ספק שהיא תהיה משמעותית עבורכם, תחשבו גם על הילד או הילדה שאתם הולכים להתנדב אתו ולהקשר אליו ותחשבו גם מה טוב לו ולא רק מה ירגש ויהיה משמעותי עבורכם.

מה בעצם אני הולך לעשות והאם הוא בר קיימא? כשאתם מגיעים למקום התנדבות חשוב להבין ולדעת מהו הפרויקט או ההתנדבות אותה אתם מתכוונים לעשות. אם זהו פרויקט שבזמן שהותכם תתחילו ותסיימו אותו, מעולה. אם זה פרוייקט שדרוש לו המשכיות, חשוב לדעת אם מישהו מגיע להמשיך מהנקודה ממנה עצרתם ואם יש מי שדואג שהמעבר בין העבודות יעשה בצורה טובה. חשוב גם להבין מה הצורך של הדבר בקהילה ואם יש אפשרות להכשיר אנשי מקצוע/מורים/חקלאיים וכו' מקומיים כדי שאחרי שאתם תעזבו הם יוכלו "לתפוס את המשוכות" ולהמשיך ולהריץ את הפרויקט.

חשוב לזכור – הכשרת והקניית כלים לאיש מקצוע ו/או לאנשים מתוך האוכלוסייה מאפשר המשכיות של הסיוע ויצירת סיוע מקומי המסתמך על כח אדם מקומי אשר מכיר את המקום ואת האוכלוסייה בצורה הטובה ביותר ויישאר גם אחרי שתלכו.

מה ההכנה והכשרה של הארגון? נושא ההכשרה וההכנה כמו בכל תחום בחיים הינו מאד חשוב ומשמעותי ויכול לסייע רבות בתרומה לאוכלוסייה אליה מגיעים. נושא זה גם יכול לתת אינדיקציה לגבי הארגון דרכו אתם נוסעים.

לאחר שהחלטתם לאן אתם יוצאים להתנדב חשוב ביותר לעבור הכשרה והכנה למקום אליו אתם מגיעים לתפקידים אותם אתם עתידים לבצע, למורכבות שיכולה לעלות, לדרכי עבודה נכונים ומדויקים ביותר.

תזכרו – ככל שתלמדו יותר על האוכלוסייה המקום אליו אתם מגיעים – רקע, תרבות, היסטוריה ועל התפקידים אותם אתם עתידים לבצע ועל הדרכים בהם תפקיד זה מתבצע במקום ההתנדבות – ככה ההתנדבות שלכם תהיה מדויקת איכותית ומשפיע יותר.

אם ההכשרה של הארגון כולל, בעיקר גיבוש לצוות, משחקי חברה, קומזיץ וכדומה ופחות עיסוק בהכשרה מקצועית, במורכבויות במקום אליו מגיעים, באוכלוסייה, כללי התנהגות, רגישויות תרבותית וכדומה כנראה שאתם והחוויה שלכם הם המרכז של ההתנדבות ואתם יוצאים למשלחת של "תיירות עוני". אדגיש כי איני מזלזל חלילה בגיבוש ובחשיבות של צוות מגובש ושמח אך זו לא צריכה להיות הסיבה העיקרית בגללה טסים להתנדב ואם כן או אם מתייחסים אליכם ככה, נורה אדומה צריכה להידלק וייתכן כי אתם חלק ממשלחת של "תיירות עוני".

חלק #3 – רגישות זה שם המשחק

דברים שכדאי להיות מודעים אליהם תוך כדי ההתנדבות

אחרי ששאלנו את עצמנו ואת הארגון את כל השאלות ואנחנו בטוחים שאנחנו מוכנים והגענו לארגון הנכון, ישנם כמה דגשים שחשוב להכיר במהלך ההתנדבות[1].

ללמוד המון – כל הזמן צריך ללמוד, לחשוב איך לשפר מה אפשר לעשות טוב יותר וכיצד ניתן לדאוג שהעשייה שלי תהיה משמעותית יותר ולתווך הארוך יותר.

תדמיינו לכם תייר ממדינת סקנדינביה, נגיד נורבגיה לצורך העניין, ששומע על המצב הביטחוני בישראל ורוצה להגיע להתנדב כאן. ברור שאם הוא יגיע לאוכלוסייה ערבית או אוכלוסייה יהודית – דתית בלי להבין את הרגישויות הסיכוי שלו להיכנס בכלל לתוך האוכלוסייה הוא מאד קטן וגם אם כן, תחשבו מה קורה למשפחה חרדית שמישהו עם תפיסות עולם מערביות חילוניות מנסה "לעזור להם". אפילו אם אותו תייר מגיע לפריפריה בדרום הארץ, ואפילו אם הוא מגיע לארגון שמסייע באופן מאד נקודתי לאנשים עם התמודדות מאד נקודתית, תחשבו על ההבדל בעשייה בין אדם שמכיר את התרבות, ההיסטוריה וכדומה, לאדם שלא.

המחשבה שבמדינות מתפתחות אין תרבות, היסטוריה, רגישויות מורכבויות וכדומה הם חלק מתפיסה שטחית ומתנשאת וכשאדם כזה מגיע להתנדב הסיכוי שלו לעשות נזק גבוה לרוב מהיכולת שלו לסייע.  

להגיע בענווה – בעיני זאת אחת הנקודות החשובות ביותר. אם קראת את כל המדריך הזה עד כאן כנראה שהובהר כמה נזק יכול להיעשות במהלך ההתנדבות וכמה צריך להיות רגישים עדינים ומדויקים. הדרך הכי טובה לתרום באופן הטוב ביותר היא להגיע עם ענווה, רגישות ועם רצון טוב ויכולת ללמוד ולהתאים את עצמך למקום בו אתה נמצא.

יחסי תלות – אחת הבעיות שנוצרות בשל התנדבות של אנשים זרים (גם התנדבות טובה דרך ארגון ראוי) היא יחסי תלות. מקומיים רבים במקומות שונים ברחבי העולם למדו כי תמיד יגיע האדם הלבן שיבוא וייתן להם ולכן הם יכולים להיות פסיביים ולא לקחת אחריות על החיים שלהם. זה יכול לבוא לידי ביטוי באוכל וכסף וזה גם יכול לבוא לידי ביטוי בהכשרת מורים ועיבוד של קרקע.

חשוב לברר מתי הארגון המסייע מתכנן לסיים את תקופת הסיוע שלו, בין אם זה כמה חודשים או כמה שנים, חשוב שתהיה כזו, שכן שהות לא מוגבלת מעידה על חוסר תכנון וחשיבה קדימה על האוכלוסיה המקומית

נקודה נוספת ומאד חשובה בהקשר זה הוא עניין התדמית והתפיסה העצמית שנתינה עודפת ולא מבוקרת יוצרת. אם כל הזמן מגיעים מתנדבים (ואפילו לא כל הזמן, לעיתים פעם אחת מספיקה) מחלקים לי כסף/אוכל/מתנות ועל הדרך לא שוכחים גם להצטלם איתי, כנראה שמגיע לי, שאני נזקק, שאני שונה וכנראה שהתפקיד שלי הוא לקבל ושלהם הוא לתת. אין אדם שלא טייל במדינה מתפתחת ולא נתקל בילדים ואנשים שמבקשים כסף/עטים/משחקים וכדומה. ברגע שאדם לבן מגיע למדינה מתפתחת ומרגיש שהוא צריך "לתת" משהו לא משנה מאיזה סיבה, הוא מייצר תחושה והבנה בצד השני שהוא צריך לקבל ומכאן הדרך לקבצנות ותלותיות קצרה[2].

חשוב מאד במהלך ההתנדבות כל הזמן לזכור שהאנשים איתם עובדים הם המרכז ולכן ככל שנלמד, נעצים, וניתן להם כלים – לא רק שנתנו להם חכה גם לימדנו אותם לדוג, וזה הכי חשוב. גם לתת צריך לדעת וכשזה מגיע לדברים חומריים במדינה ענייה חשוב לעשות את זה ברגישות ובצורה הנכונה.

לא פעם נתקלתי במקומות בהם "שפע חומרי" שהביאו מתנדבים גרמו לבלגן מאד גדול, לקושי להחיל ולהתמודד עם השפע הרב ולעיתים גם לאלימות ופשיעה.

המלצה שלי – אם אתם רוצים לתת משהו, כסף, גייסתם תרומה של בגדים וכדומה (ברור שעדיף לקנות במדינה ממנה אתם מגיעים על מנת לעודד כלכלה מקומית) אל תחלקו את זה אתם על אף הפיתוי ועל אף התחושה הטובה (והתמונות). תעבירו את התרומה לאדם מתוך האוכלוסייה (מנהל, מורה, איש דת וכדומה) שהוא ייתן, ככה גם לא יצרתם את האדם "הלבן" הנותן והאדם "השחור" המקבל אלא גם העצמתם ונתתם כח לאדם מתוך הקהילה.

ההתנדבות כמערכת יחסים – במהלך ההתנדבות נוצרים מערכות יחסים בינכם לבין האוכלוסייה אליה אתם מגיעים. כמו בכל מערכת יחסים השאיפה היא ליצירת שוויון והדדיות ובמקרה של התנדבות אולי אפילו הטיה לצד של האוכלוסייה (בגלל זה טסים להתנדב). אם העיקר בהתנדבות הוא החוויה והכיף שלכם אזי אתם מעצימים את עצמכם, מה שבאופן כמעט מוחלט ובלתי נשלט יגיע על חשבון האוכלוסייה המקומית. תזכרו – כשהאחד במרכז השני בשוליים, כשאחד הנותן השני הוא המקבל וכאחד הוא הגיבור השני הוא המסכן.

[1] נושא ההתנדבות הוא נושא רחב ומורכב ואינו מטרתו העיקרית של מדריך זה. בחרתי מספר נושאים חשובים בעיניי, בקצרה מרובה מתוך תקווה לכתוב מאמר מפורט יותר בתחום בעתיד.

[2] אציין כי נושא זה הינו מורכב וארוך וראוי להתייחסות רצינית בפני עצמו

תהליך הפרידה

כמו שתהליך ההיכרות, החפיפה והההשתלבות הן קרטיות לעשיה משמעותית ודורשת מספר שבועות, כך גם תהליך הפרידה והעזיבה צריכות להיעשות בצורה נכונה ובריאה. במהלך ההתנדבות נוצרו קשרים, כשמדובר עם ילדים על אחת כמה וכמה, ועל מנת לא להשאיר חווית "נטישה" שתגרום לנזק בקרב האוכלוסייה אליה אנחנו מגיעים יש צורך בהכנה ועזיבה באופן תהליכי שלא יגרום לנזק. לצורך כך יש צורך במספר ימים אם לא שבועות של הליך פרידה יעיל ונכון.  

שורה תחתונה

על מנת שהתנדבות תהיה טוב, נכונה וברת קיימא, היא צריכה שיתקיימו בה מספר דברים (לאחר הליך הבירור האישי ולאן הכסף הולך)

1 – הכנה ראויה נכונה ומעמיקה לפני ההגעה למקום

2 – תהליך חפיפה יעיל עמוק רגיש ואיטי שמאפשר השתלבות נכונה של לפחות שבוע – שבועיים

3 – השתלבות מכבדת עדינה ובעיסוק בו ניתן ליצור השפעה ברת קיימא

4 – עשיה משמעותית, המתאימה את עצמה לצורכי הקהילה ושמחה דגש על הקניית כלים יותר מידע ויצירת יכולות בקרב המקומיים

5 – הזהרות מיצירת יחסי תלות, קשרים לא מיטיבים, וסטריוטיפים

6 – הליך פרידה וחפיפה משמעותיים של לפחות שבוע. חשוב שהעשייה תהיה המשכית ולא תפסק כדי שהדברים יהיו ברי קיימא

7 – חשוב לוודא שיש מועד יציאה של הארגון המסייע על מנת שלא ליצור תלות ולפך ליצור מסוגלות בקרב האוכלוסיה המקומית 

 *יודגש שהכתוב לעיל נכון בחלקו במקרים של משלחות רופאים או משלחות שבאים לצורך טיפול בעניין נקודתי

סיכום

במאמר זה ניסיתי לתמצת המון מידע וחומר המבוסס על מחקרים למידה והמון ניסיון בשטח. אני מקווה שהצלחתי ואשמח לשמוע הערות ומחשבות שלכם במייל – agentavram@gmail.com

אדגיש ואציין אין מטרת מדריך זה "להוציא את הרוח מהמפרשים", להפך, אני חושב שמי שרוצה להתנדב גם רוצה לעשות זאת בצורה נכונה וטובה ושכל הנאמר לעיל יש בו על מנת לתת פרספקטיבה רחבה ומעמיקה על המורכבויות, הבעיות, ועל הדברים שיש להכיר ולקחת בחשבון על מנת לצאת להתנדבות שתהפוך את העולם למקום (קצת) יותר טוב.

כותרת שבעלי יצור להבנה והכוונה

המדריך להתנדבות בעולם

פה שייקי ירחיב במשפט - משפט משכנע וקשור

אתיופיה ואתיופיה פלוס!

פה שייקי ירחיב במשפט - משפט משכנע וקשור

עצירת קונקשין באדיס אבבה- כל מה שרציתם לדעת

פה שייקי ירחיב במשפט - משפט משכנע וקשור

ממליצים עלינו

קראו עוד על נופים טיולים המלצות שבטים

מסע ריצה לאתיופיה

רצים את הסימיאן באתיופיה- ומסיימים בחגיגות הטימקט בגונדר 8 ימים – 5 ימי ריצה 14-21.1.2024 בית הספר לריצות הרים,

קרא עוד »

אתיופיה מעניינת אתכם?

השאירו פרטים ונשמח לעזור לכם להגיע אליה

זמרת 29, זמרת ד.נ שדות נגב 8515100

×
×

עגלת קניות

התאהבתם באתיופיה?

יש לי גם טיולים מאורגנים וגם אפשרות לבניית טיול אישי רק בשבילכם: